Pinterest wordt vaak door marketeers over het hoofd gezien. Pinterest is dan ook voor velen een nog onbekend terrein. Misschien gebruik je het wel als privégebruiker maar weet je niet goed wat het zakelijk voor je kan betekenen. In dit artikel vertel ik je graag meer over de mogelijkheden van Pinterest voor jouw bedrijf.
Het op een juiste manier inzetten van Pinterest kan een enorme “organische” groei opleveren.
Pinterest fungeert als zoekmachine
Pinterest helpt je bij het maken van je toekomstplannen door afbeeldingen en video’s te tonen als zoekresultaat. Pinterest word voornamelijk gebruikt als inspiratiebron.
Op Pinterest kunnen gebruikers ideeën pinnen op prikborden. Zie het als moodboards vol inspirerende content voor foodies, interieur- en lifestyle freaks, … noem maar op!

Wat kan Pinterest jouw bedrijf opleveren?
Pinterest kan ook jouw bedrijf veel opleveren. Zoals extra vindbaarheid, naamsbekendheid, meer organic traffic naar je website en stimulatie van je verkopen. Dit allemaal zonder daar maar een cent aan te besteden. Dan klinkt het al een stuk interessanter, toch?
Er is nog veel organisch bereik mogelijk omdat Pinterest geen social media is maar een zoekmachine!
Pinterest zakelijk gebruiken
Een zakelijk account beginnen op Pinterest is gratis. Dit werkt zo’n beetje hetzelfde als op Facebook, Instagram en andere social media kanalen. Het plaatsen van pins is ook helemaal gratis.
Note: Adverteren is een mogelijkheid en kan een goede aanvulling zijn voor jouw bedrijf.

Best practices voor Pinterest-content
Je content is de sleutel voor succes. Pinterest analyseerde zelf welke ingrediënten Pins succesvol maken, hieronder kan je een aantal creatieve aanbevelingen terugvinden:
- Zorg voor branding: 97% van de afbeelding op Pinterest heeft geen branding. Breng daarom zelf wel een logo of een logo-element aan op een vaste plek in je uitingen.
- Mobile first please: 85% van de Pinners zit op de mobiele app. Zorg dus dat niet alleen je afbeeldingen maar vooral je fonts op mobiel goed werken.
- Wees consistent: Zorg dat je borden onderling dezelfde uitstraling hebben en elkaar versterken. Ook herkenning tussen de Pin en de achterliggende webpagina is belangrijk.
- Gebruik keywords en hashtags om de vindbaarheid te vergroten.
- Voor keywords op Pinterest geldt min of meer hetzelfde als voor vindbaarheid in Google. Het draait om relevante zoektermen en een afzender met autoriteit, expertise en betrouwbaarheid. Hashtags in beschrijvingen zijn klikbaar en leveren zo een extra bijdrage aan je vindbaarheid.
- Korte video’s van 6 tot 15 seconden werken zeer goed

Hoe Pinterest implementeren voor jouw bedrijf
Door een doordachte Pinterest strategie kun je dus heel veel verkeer naar jouw website genereren. Maar hoe implementeer je Pinterest het beste voor jouw bedrijf. Hieronder vindt je een kort stappenplan terug:
- Een zakelijk Pinterest account aanmaken.
- Creëer goed vindbare boards door er echte categorieën van te maken. Niet iedere productgroep hoeft een board te hebben: probeer conceptueel te denken.
- Zorg voor relevante Pins (images) op je boards. Een board zonder passende content zorgt ervoor dat gebruikers binnen no-time afhaken. Horen Pins nergens thuis? Laat ze dan weg.
- Maak afbeeldingen op je website ‘pinnable’ en zorg voor de juiste omschrijving, met daarin belangrijke keywords. Zo kan men je producten eenvoudig opslaan op een board. Dit geldt ook voor blogs, interactieve content en infographics.
- Zet Pinalytics op & koppel Google Analytics. De eerste geeft interessante statistieken op het platform zelf weer en GA volgt eventuele bezoeken aan jouw website.
Simple as that!